Jan Bříza

18.04.2019 22:22

Ahoj Honzo, začneme popořádku, a to zimní přípravou. Můžeš nám přiblížit, jak vypadaly tréninky a jak jste dostávali do těla?

Ahoj Lucko, příprava probíhala tradičně v domácích podmínkách, takže kombinace haly a venkovních výběhů s tím, že mužstvo ještě navíc absolvovalo vydařené minisoustředění v Daňkovicích, kde se údajně pár triček v terénu propotilo. Já si bohužel v průběhu ledna přivodil trhlinu ve svalu, a tak jsem převážnou část zimní dřiny s týmem absolvovat nemohl a chystal se spíše individuálně

Individuální trénink zní zajímavě, znáš Vyšehrad a Lavického s jeho vyhlášeným individuálkem?

No, je pravda, že právě od Laviho ten individuál mám, takže myslím, že v tomto ohledu jsem připraven.

Zima byla tento rok vydatná, věnuješ se nějakým tradičním zimním sportům? Co hokej, ten už má v naší kabině taky zástupce…

Na bruslích jsem stál naposledy někdy na základce, takže hokejka ze mě už asi nebude, přenechám tento sport jiným nadšencům a já spíš zůstanu u těch letních, kde na sobě nemusím mít tolik vrstev.

Ještě jedna tradiční událost i letos zpestřila fotbalovou zimní přípravu, a to tradiční Sportovní ples. To bylo v našem podání o poznání lepší představení než v následných přípravných utkáních, že?

Na Sportovním plese v Herálci jsem byl vůbec poprvé a už uvítací pálenka naznačovala, že to bude dobrá akce. Navíc tam byla většina spoluhráčů, které vždy rád vidím, za barem taktéž kvalitní sestava, takže za mě spokojenost, bavil jsem se.

Zpátky k fotbalu. Sehráli jsme naprosto rozdílná 4 přípravná utkání s týmy z KP. Jaká to byla střetnutí z Tvého pohledu?

Ze své zkušenosti nepřikládám výsledkům z přípravných utkání příliš velkou váhu, je to spíše o tom proběhnout se na kvalitních hřištích, zase si trochu zvyknout na balón, prostor a poměřit síly s jinými týmy. Za sebe kvituju, že jsme měli možnost sehrát zápasy s mužstvy z vyšších tříd a zejména celek Ivančic na mě udělal velký dojem.

Údajně proti nám nastoupil v tomto zápase i bratr šestnáctiletého objevu Sparty Adama Hložka. Zaregistrovali jste ho na trávníku?

Tuhle informaci jsem se dozvěděl až po zápase. Popravdě si tam vybavuju jednoho kluka se sparťanskou čepicí, ale že to byl právě brácha Adama, jsem netušil, od nich mi přišli všichni trošku jinde.

Od přípravy přeskočíme k mistrákům. S čím jsme šli do jara? Vytkli jste si v kabině nějaké cíle před startem odvetných zápasů?

Po podzimu jsme figurovali na druhém místě s minimální ztrátou na lídra, proto by byl alibismus dávat si nižší cíle než se dostat ještě o stupínek výš. Žádné konkrétní cíle nahlas řečeny nebyly, ale myslím, že nebudu mluvit pouze za sebe, když řeknu, že vidina prvního místa je hodně motivující…

Nějaké prémiové sudy, které bývají tradiční motivací našeho týmu, jsou již vypsány?

Pokud by se podařilo soutěž vyhrát, jsem přesvědčen, že by se na těchto“prémiích“ nešetřilo. Ale na to je ještě spousta času, v tomto směru jistě hráči s vedením společnou řeč najdou...

Ze 4 utkání jsme dokázali dvakrát zvítězit, jednou remizovat a jednou jsme odešli ze hřiště poražení. Panuje v kabině spokojenost s tímto výsledkovým počinem?

Pokud budu mluvit za sebe, tak jsem přesvědčen, že bodů mělo být alespoň deset, zejména první poločas s Telčí a neproměňování šancí z Mírovky nás o tenhle počin připravily.

A spokojenost týkající se herního projevu?

Pokud bych měl mluvit za sebe, někdy mi přijde, že se snažíme za každou cenu hrnout všechno dopředu na úkor kvality, z čehož vyplývají časté ztráty a nepřipravené situace před zakončením. Na druhou stranu si každý zápas dokážeme vytvářet spoustu šancí a diváci nás dokáží ocenit, za což jsem osobně rád, takže si troufnu říct, že se na náš herní projev (po většinou) dívá hezky.

Pojďme se ještě ohlédnout za odehranými zápasy. V prvním kole nepříjemná Kamenice a vlastně naše první představení po dlouhé době na přírodní trávě. Jak jsi viděl zápas?

Z Kamenice jsme měli velký respekt, při vzpomínce na podzimní zápas určitě oprávněný. Hodně nám pomohly dvě rychle za sebou jdoucí branky Vojty a zodpovědný výkon ve všech řadách, kluci se chtěli před domácími fanoušky po zimní přestávce vytáhnout, a to se podařilo.

Poté jsme jeli do Humpolce, výsledek hovoří za vše, ale minimálně první půli to tak jasně nevypadalo, co myslíš? Kde podle Tebe nastal zlom?

Zlomová za mě byla třetí branka hned po přestávce, od té doby se hrálo jednoznačně v naší režii a všichni se od té doby na hřišti fotbalem bavili, z čehož vyplynuly i další góly pomalu až do kuchyněJ

Po hodech přišlo kruté vystřízlivění. V první minutě jsme doma s Telčí inkasovali a nedokázali odpovědět. V čem byl dle Tvého názoru háček?

Někdy se to prostě stane, dostaneš gól z ničeho a pak to honíš celý zápas . Šancí jsme si vytvořili opět spoustu, ale buď zachytal skvěle brankář nebo jsme neměli potřebný klid v koncovce. Na smůlu bych to nesváděl, soupeř na nás byl dobře připravený a prospaná první půle nás stála zaslouženě body.

Bolelo nečekané zaváhání o to více, že přišlo doma před vlastními diváky?

Mrzí nás to nejen proto, že jsme ztratili body, se kterými jsme počítali, ale taky kvůli fanouškům, kteří na domácí zápasy chodí v hojném počtu a podporují nás. Pevně věřím, že to byl ojedinělý výpadek a do konce soutěže už si z Herálce nikdo body neodveze.

A ani uplynulý víkend jsme zrovna výsledkově a v určitých pasážích ani herně nezářili. Jaký to byl na těžkém terénu zápas?

Po delší době jsem se objevil na hřišti od začátku a tak mám možnost to hodnotit přímo z placu. Za mě spíš kopaná(i když snaha o fotbal z naší strany byla). Herně to určitě optimální nebylo, přesto jsme si vypracovali dost příležitostí ke vstřelení branek, takže i přes hodně špatný terén a důrazného soupeře to bylo opět jen o nás a naší špatné produktivitě.

Nicméně, každý bod se počítá a do Bedřichova jedeme jako aktuální lídři! S čím pojedeme pravděpodobně ke šlágru jara?

Šlágr jara to určitě bude, ale neřekl bych v tuto chvíli jako klíčový zápas pro další zbytek sezóny. V téhle soutěži dokáže většina týmů obrat o body i favorita, což už se stalo nejen nám, ale i soupeři. Určitě tam pojedeme se zdravým sebevědomím z pozice lídra tabulky, do sestavy se vrátí někteří důležití hráči a pokud k tomu přistoupíme tak jak máme, věřím, že uspějeme.

Jak jsi zmínil, nedá se však říct, že by tenhle zápas o něčem rozhodl, nepříjemná bude ještě určitě Leština a zbývá spousta zápasů do konce, souhlasíš?

Jak už jsem napsal v předešlé otázce, může se tady ztratit v podstatě s kterýmkoliv soupeřem (zejména na venkovním hřišti),proto zápas v Bedřichově může napovědět, ale určitě ne rozhodnout o konečném pořadí.

Teď už se zaměříme na Tebe, na podzim ses poměrně rozstřílel. Dal jsi někdy hezčí gól, než byl ten proti Leštině, když jsi nasměroval výborný centr přímo z voleje za bezmocného gólmana?

Lhal bych, kdybych napsal, že jsem dal někdy hezčí…a to vlastně ani na tréninku. Nebyl to úplně jednoduchý kop, takže ano, na „konci kariéry jsem se životně trefil". Navíc to hostující kameraman ještě stihl zvěčnit, tak si ho můžu připomínat ve fotbalovém důchodu.

Už toho máš poměrně dost odkopáno, přibliž nám svojí dosavadní fotbalovou kariéru…

Kopat jsem začal v pěti letech v Hlinsku, kde jsem v žákovské a zejména dorostenecké lize zažil neskutečné zápasy po celé republice, na které doteď rád vzpomínám. Po přechodu do dospělého fotbalu jsem v podstatě celou kariéru kopal za hlineckou rezervu a i přes lákavé (zejména zahraniční nabídky)zůstal věrný hlineckým barvám až do příchodu sem.

Prozradíš zahraniční možnosti, nad kterými jsi přemýšlel?

Tak teď už je zbytečné se o tom nějak rozepisovat… s agentem jsme zvažovali všechna pro a proti a nakonec se vždycky rozhodli (zejména kvůli mému hernímu stylu) pro setrvání v Hlinsku. Žádná z nabídek nakonec nebyla tak lákavá a lukrativní abych se stěhoval do teplých krajin.

A tradiční otázka – co tě zaválo do Herálce a jak se Ti u nás líbí? :)

Do Herálce jsem se jezdil dívat už dříve jako divák, vždycky se mi tady líbilo prostředí, hřiště, fanoušci a parta kluků, se kterými jsem dříve hrával v Hlinsku. Po zlomenině nohy už jsem se na trávníky vrátit nechtěl, ale když mě oslovil pan Bureš, kterého si vážím nejen jako trenéra, ale i jako člověka, abych mu tady pomohl, tak jsem po delším zvažování kývl a určitě tohoto kroku nelituju. Líbí se mi tady.

Zmiňuješ fanoušky, takovou podporu jsi asi v béčku Hlinska těžko mohl cítit…

Fanoušci byli určitě jedni z důležitých faktorů, když jsem se rozhodoval pro návrat na trávník. Zejména „tvrdší jádro“, které s námi jezdí i na venkovní mače zaslouží velké uznání. Tito fans si to užívají dosyta, o čemž jsme se měli možnost přesvědčit zrovna teď při návratu z Mírovky, kdy celou cestu neúnavně zpívali a oslavovali (nevím sice co, ale vypadali spokojeně).

Hledíš už i směrem do budoucna? Láká Tě jednou okusit horké trenérské křeslo?

Trenéřinu už jsem si zkusil dva roky v Hlinsku z pozice hrajícího trenéra, takže vím, co to všechno obnáší. Momentálně si ale užívám každý trénink a zápas když to zdraví dovolí (kdo ví, kolik jich ještě bude) a takhle dopředu zatím nepřemýšlím…

V zimě se věnuješ jako mnoho dalších spoluhráčů futsalu. Tam si vedeš jak?

Futsal beru jako možnost potkat se v zimě s balónem, proběhnout se v teple a užít si srandu. Tam, kde v současné době hraju, je to založené hlavně na dobré partě, takže se na každý zápas těším a samozřejmě chci vyhrávat jako vždy a ve všem i když ne úplně vždy se to daříJ

Netajíš se tím, že tíhneš k červenobílým barvám. Jak jsi prožíval nedělní derby? A jak vidíš premiérovou ligovou nadstavbu, udrží Slavie náskok v čele?

Slávista jsem odmala, Spartu rád nemám a nefandím jí ani v pohárech(to se o mně ví). Derby jsem prožíval celkem v poklidu. Vím, že jsme momentálně dál a lepší, proto mě trochu mrzí výsledek. Ale z předvedené hry jsem měl dobrý pocit, takže ve vší úctě k Plzni je to především o nás (paralela s Herálcem) a v titul samozřejmě věřím i přes nějaké to nadstavbové kolo navíc.

A směrem do večerní pohárové odvety jsi optimista nebo realista?

Už jsem říkal v práci klukům, že Chelsea bude letošní sezonu muset hodnotit jako neúspěšnou, protože na titul to nebude a vypadnout už ve čtvrtfinále EL pro ně taky nelze brát jako extra uspokojivý výsledek. Na odvetu se jedu podívat osobně a opravdu věřím tomu, že zpět přivezeme postupový výsledek!

V práci máš šanci rozebírat situaci nejen na našem trávníku se spoluhráči, bavíte se často ať už o uplynulém nebo i následujícím střetnutí?

V práci samozřejmě fotbal řešíme pravidelně, chytráků tam je víc než dost, ale všechno je to ve srandě a v rámci mezí. Naštěstí i tam je převaha červenobílých barev, tak si jeden z našich spoluhráčů nemůže moc vyskakovat. Zápasy Herálce jako takové ani nerozebíráme, spíš se občas musíme dívat do map, kam že to zase o víkendu vůbec pojedeme :)

Věnuješ se i Ty oblíbenému doplňku fotbalistů, kterým je sázení?

Tomuhle doplňkovému koníčku jsem naštěstí nepropadl. Neříkám, že občas nějaká sázka neproběhne, ale určitě to mám pod kontrolou a raději investuju do jiných aktivit.

Tak alespoň pro náš web udělej výjimku a prozraď nám, jak to vidíš v sobotu?

V sobotu tipuju výhru 3:1 , jednu z branek dá určitě Ondra Forchtsam, další tipovat nebudu ať zbytečně někoho nedostávám pod tlak.

Honzo, děkujeme za rozhovor, ať se tobě i celému týmu vydaří sobotní i další zápasy! Máš ještě něco, co bys chtěl vzkázat fanouškům?

I já děkuju za položené otázky, bylo mi ctí se tohoto tradičního rozhovoru zúčastnit. Chtěl bych určitě poděkovat jak Tobě za trefné články a za čas, který nám každý víkend věnuješ a taky Tvému tátovi, který je za mě duší heráleckého fotbalu a bez kterého by to snad ani nebylo ono. No a fanoušky bych poprosil ať nám i nadále zůstanou věrni, podporují nás, i když se třeba někdy nebude dařit a mají z nás radost a na konci sezóny s námi oslaví to, v co všichni věříme…